woensdag 12 september 2012

Ahoy Matey!

Een snel patroontje tussendoor. Ik was namelijk zondag nog een project vergeten te vermelden. Een héél belangrijk project! In augustus is mijn zoontje namelijk 4 geworden en om dat te vieren, hielden we een piratenfeestje in het park. Natuurlijk wilde ik alle gasten ook graag een geschenkje meegeven en aangezien ik niet zo'n fan ben van snoep voor zo'n kleine ukkies, besloot ik iets te maken.

En wat is een piratenfeestje zonder piraten? Dus ging ik dapper aan de slag. Ik maakte 18 piraatjes in alle kleuren van de regenboog (er waren nog twee jarigen, vandaar zoveel volk).
Ik vergat jammer genoeg om een foto te nemen van het eindresultaat, maar enkele piraten vonden geen nieuw vriendje die dag en zijn dus gewoon mee naar huis gegaan met ons. Een snelle foto (voor het donker is).


Ik heb het patroon niet uitgeschreven, omdat het niet zo heel moeilijk was (en na 18 keer heb je dat wel in de vingers, geloof me!), maar ik wil het wel graag met jullie delen.

Benodigdheden

- Kleine hoeveelheden katoen in verschillende kleuren.Voor het mutsje gebruikte ik restjes Catania en voor het 'lijfje' gebruikte ik Modinetje breikatoen.. Uiteraard heb je ook zwart nodig voor het ooglapje en het gezichtje.
- Haaknaald 3mm
- Naald voor het instoppen van draadjes en borduren van details.

Patroon
Het popje zelf wordt in één keer gehaakt. Het ooglapje maak je apart. Begin met de kleur van het mutsje.

- Begin met een magische ring, haak 5 vasten  in de ring (5)
- 2v in elke v (10)
- *1v, 2v in volgende v* x5 (15)
- 1v in elke v (15) x2, wissel naar kleur voor het 'lijfje'
- Haak enkel in de achterste lussen, 1 v in elke v (15)
- Haak nu terug in beide lussen, 1 v in elke v (15) x11, afhechten.

Ooglapje (laat zowel aan begin als einde een langer stuk draad over, ik gebruikte dit om het gezicht te borduren achteraf, minder instopwerk en minder knoopjes!)

- Begin met een magische ring, haak 6 vasten in de ring, afhechten.

Naai het ooglapje vast. Borduur oogje en mond. Draai voorzichtig binnenstebuiten en maak je draadjes vast. Eindjes afknippen en terug omdraaien. Klaar!

Veel haakplezier!

Last month, my son celebrated his fourth birthday with a pirate party for all his friends. I decided to make a little gift for the guests. After all, what's a pirate party, without pirates, right? So I ended up making 18 pirates in all colours of the rainbow, but forgot to take a picture of the happy bunch. A few of them did return home with us, so I quickly took a picture before it got too dark.

I also want to share the pattern with you.

 -You will need some scraps of cotton in various colours. I used Catania for the hat-part and Modinetje breikatoen for the body-part. You will also need some black cotton for the eyepatch and embroidering the face.
- 3mm crochet hook
- Needle for weaving in ends and embroidering face.

Pattern
The body is made in one piece. The eyepatch is made seperately  Start with colour for hat.

- magic loop, sc 5 (5)
- 2sc in each sc (10)
-* 1sc, 2sc in next sc* x 5 (15)
- sc around x2, change tot body colour
- in back loops only , sc in each sc around (15)
- work through both loops, sc in each sc around (15) x11, fasten off.

Eyepatch (leave long ends on both sides of work, I used this to embroider face, less ends to weave in and less knots!)

- magic loop, sc 6, fasten off.

Sew on the eyepatch. Embroider eye and mouth. Turn inside out, secure threads. Cut off ends and turn to right side. Done!

Happy crocheting!

1 opmerking:

  1. die zijn echt heel leuk!!


    enne heb je wellicht zin om mee te doen?
    http://eenkloddertjerozehier.blogspot.nl/2012/09/een-bloemetje-give-away.html

    BeantwoordenVerwijderen