zondag 1 juli 2012

Diep in de zee

Na een drukke week heb ik dit weekend toch nog snel de maandopdracht afgemaakt voor een groep waar ik in zit op Ravelry. Het thema voor juni was 'Aquatic life'. Ik wilde eerst een zeepaardje maken, maar dat bleek gewoon niet zo leuk om te doen, dus heb ik dat patroon even aan de kant gelegd. Na een beetje zoekwerk kwam ik dit patroontje tegen:Little mermaid. Dat vond ik er erg leuk uitzien en dus maakte ik me snel een zeemeermin. Ik gebruikt hiervoor restjes acryl in verschillende kleuren.



En omdat ik nog wat restjes van restjes overhad en omdat ik vind dat elke zeemeermin wel vriendjes nodig heeft,  maakte ik nog snel een visje en een kwalletje. 



Snelle, simpele projectjes, ideaal om een klein overschotje weg te werken en je hebt weer een kleinigheidje om in je tas te proppen om onderweg verveelde kinderen te entertainen of om een cadeautje te personaliseren.

Ik gebruikt voor beide beestjes restjes acryl en haaknaald 3.5mm. Je hebt ook een beetje vulling nodig en een naald om alles aan elkaar te naaien.

Visje

Begin met een magische ring, maak 5 vasten in de ring, werk verder in een spiraal.
  1. 2 vasten in elke vaste (10)
  2. 1v in elke vaste
  3. *2v in volgende vaste, 3v, 2v in volgende vaste * x2 (14)
  4. 1v in elke vaste x2
  5. *2v samenhaken, 3v, 2v samenhaken * x2 (10)
  6. 1v in elke vaste
  7.  *2v samenhaken* x 7 (3), afhechten.

Staartvin (x2)
  
Begin met een magische ring, maak 4 vasten in de ring, werk verder in een spiraal.

  1. v, 2v in volgende 2 vasten, v (6)
  2. 1v in elke vaste, afhechten.

Vin (x2)

Haak een ketting van 3 lossen, haak een stokje in de 1ste losse, haak 2 lossen, haak een halve vaste in 1ste losse, afhechten. 

Naai alle vinnen vast, borduur oogjes en eventueel een mond. 

Kwalletje

Begin met een magische ring, maak 6 vasten in de ring, werk verder in een spiraal.
  1. 2 vasten in elke vaste (12)
  2. *3v, 2v in volgende vaste* x3 (15)
  3. 1v in elke vaste
  4. *halve v in volgende vaste, 3v in volgende vaste * x7, halve v, afhechten
Voor de onderkant herhaal je dit t.e.m. regel 2. Je maakt dus een klein cirkeltje. Naai dit vast aan het lijfje en vul dit lichtjes op.

Ik maakte 4 kleine en 4 grote tentakels.

Grote tentakels (x4)

Haak een ketting van 13 lossen, keer en haak 12 v, beginnend in 2e v vanaf de haak. Draai je ketting van lossen een kwartslag na elke 3 v. Zo krijg je een spiraaleffect.

Kleine tentakels (x4)

Haak een ketting van 9 lossen, afhechten. Ga nu met de draad terug door de ketting van lossen, probeer hier ook te draaien met de ketting.

Naai de tentakels vast een de onderkant van het lichaam. Borduur oogjes en een mond.

Voor volgende week staat er een kinderhandtasje op de planning, maar ik ben nog aan een ander patroon begonnen dit weekend. Voorlopig verklap ik nog niet wat het is, maar je mag alvast eens kijken!.



Veel haakplezier!
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten